Da Vemb-Lemvig Jernbane skulde anlægges, blev Kommunerne i Banens Opland anmodet om at yde Tilskud. Der indkaldtes til et almindeligt Sognemøde, og da Sagen tidligere var fremlagt til Drøftelse, og under Bifald vedtoges det at yde Tilskud og Renter og Afdrag af 10,000 Kr., og at Kommunen garanterer for disse Ydelser. Fabjerg, den 4. Januar 1878. P. S. V.: C. N. Saugmandsgaard.

Kilde: Niels Nielsen Hollands

Lemvig-Struer Jernbane (LSJ) var en planlagt jernbanestrækning mellem Lemvig og Struer. I 1915 havde byrådet i Lemvig vedtaget at give et tilskud til banen på 125.000 kroner, og banen kom med i Jernbaneloven af 20. marts 1918, hvorved staten forpligtede sig til at betale 50% af anlægsudgifterne. De efterfølgende forhandlinger op igennem 1920’erne førte dog aldrig nogen vegne, og til sidst opgav man at anlægge banen.

Strækningen på ca. 23 km gav mulighed for følgende stationer:

  • Lemvig (0 km) – forbindelse med Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane
  • Rom (2 km)
  • Fabjerg (7 km)
  • Gudum (13 km)
  • Resen (17 km)
  • Struer (23 km) – forbindelse med Langå-Struer-banen, Den vestjyske længdebane og Thybanen

Banen skulle benytte Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbanes spor ud af Lemvig og Thybanens spor de sidste 3,5 km ind til Struer.

Kilde: Wikipedia